Friday, May 16, 2008

Green building in Tainan

Green building is the practice of increasing the efficiency with which buildings use resources — energy, water, and materials — while reducing building impacts on human health and the environment, through better siting, design, construction, operation, maintenance, and removal — the complete building life cycle.

A similar concept is
natural building, which is usually on a smaller scale and tends to focus on the use of natural materials that are available locally. Other commonly used terms include sustainable design and green architecture. (Source: wikipedia)


台達電南科廠是第一座九項指標(擁有生物多樣性、綠化量、基地保水、日常節能、二氧化碳減量、廢棄物減量、室內環境、水資源/省水及汙水垃圾)全部達成的綠建築,同時也是第一座獲得內政部評為黃金級的綠建築。




此建築的外觀特色其二:「跳島式的建築設計」讓更多的鳥類可以聚集棲息以及「白色屏障」可以降低太陽直接照射就可同時減少冷氣的使用量。.




對環境友善的「風」「水」建築


台達電利用電力再回收,回送到試電的單位,約可回收75%至85%的電力。

透過雨水回收系統,每年可以回收4,100噸的水量,用在澆灌、馬桶、生態池上,一年約省下三個月的用水量。

還設計有空氣浮力塔,當大門打開、氣流進入室內時,冷空氣留在室內,熱空氣會上升到上層,由頂樓的空氣浮力塔排出,可隨時維持空氣的清新。


把電梯藏在樹叢中,加上醒目的標語「Take the Stairs. It's Energy Saving and Good for Your Heart!」






當初在規劃廠區時,就刻意以樓梯取代電梯成為上樓的主要入口,樓梯還漆上鮮豔的色彩以吸引員工注意,員工一進門自然就會往樓梯移動。此外,設計師還把廠區中庭塑造成熱帶叢林,員工在爬樓梯時感覺就像是在爬樹一般,每一層都可以看到不同的風景。 2008/5/15成大工學院菁英班舉辦「大師與大師座談會-台灣綠建築之實踐」,會後與台達電總經理蔡榮騰開心地討論問題


你的一小步是環境保護的一大步,今天起開始爬樓梯吧!!天然ㄟ,尚好~ ~

2008/5/15成大工學院菁英班舉辦「大師與大師座談會-台灣綠建築之實踐」,會後與台達電總經理蔡榮騰開心地討論問題


      台達電 蔡榮騰總經理(前排左五),成大建築系 林憲德教授(前排右二)

.

1 comment:

Anonymous said...

nice to visit your blog XD